Kokemuksia ja näkökulmia

Unelmien myyntinäyttely ja kylpyhuoneremontin suunnittelu


Sisustusarkkitehti Sari Forell on suunnitellut tiloja jo parikymmentä vuotta, Sveitsissä ja Suomessa. Vaikka 90% Sarin asiakaskohteista on yksityiskoteja, mukaan mahtuu myös toimistoja, myymälöitä ja ravintoloita. Toimitilasisustuksessa on tärkeää huomioida esille tuotavien asioiden lisäksi myös tilaa käyttävät ihmiset, ja pitkä kokemus on opettanut yhdistämään monenlaiset käyttötarpeet.

Blosius-näyttely

Remonttien suunnittelusta päätöksiin

Myyntinäyttelyssä asiakas näkee oman tulevan kylpyhuoneensa hahmottuvan todeksi. Näyttely toimii tärkeänä kohtaamispaikkana omien suunnittelijoiden ja asiakkaiden välillä, joten avainasemassa on tuotemallien esillepano niin, että eri materiaalivaihtoehtoja, laattamalleja ja kalusteita on helppo vertailla kokonaisuuksina ja erikseen.

 

Suunnittelu kannattaa aloittaa ajoissa

Blosiuksen muutettua uusiin tiloihin Vantaan Tammistossa keväällä 2019, oli alusta saakka selvää, että näyttelyyn halutaan panostaa niin, että se parhaalla mahdollisella tavalla palvelee asiakkaitamme. Koska samassa liiketilassa toimii myös kaksi muuta yritystä, oli kaikkien kolmen myymälät saatava sovitettua sulavasti ja toimivasti yhteen tilaan.

Myyntinäyttelyn ohella tila toimii myös Blosiuksen työntekijöiden toimipisteenä, joten siihen oli saatava myös erillisiä rauhallisia työtiloja.

 

Ammattilainen osaa ottaa huomioon asiakkaan tarpeet

Sari aloitti suunnittelutyön kartoittamalla asiakkaiden, myyjien ja työntekijöiden tarpeet. Pieneen tilaan piti mahduttaa paljon erilaisia ratkaisuja, unohtamatta yrityksen visuaalista ilmettä. ”Sain aika vapaat kädet. Suunnittelussa oli kuitenkin huomioitavana monta seikkaa, kuten akustiikka, valaistus ja työntekijöiden ergonomisuus”, Sari summaa.

”Tilan muoto oli myös haastava. Se piti saada jaettua niin, että saadaan riittävä määrä työpisteitä, mutta myös asiakaskierto toteutuu.”

Ammattilaiselle tilan monimuotoisuus ei tuottanut ongelmia. Lähdettiin hakemaan fressiä ilmettä, joka ilmentäisi Blosiuksen sinivalkoista värimaailmaa. Mukaan tuotiin tyylikkyyttä geometrisellä mustalla.

 

Kannattaa valita hillitty ja selkeä

Kun esille tuotavia myytäviä materiaaleja on paljon, oli muut sisustuksessa käytettävät materiaalit pidettävä hillittyinä ja selkeinä. Villa tuo seiniin väriä, mutta parantaa myös akustiikkaa, joten sitä hyödynnettiin työpisteiden jakamisessa.

 

Tiukka aikataulu

Sarin mukaan aikataulu oli huomattavasti tiukempi kuin myymäläsuunnittelussa yleensä, mutta työtä nopeutti se, että Blosiuksen puolelta oli selvät sävelet siitä, mitä haluttiin. ”Suunnitteluun käytettiin 3-4 viikkoa, minä aikana sisustusta jo alettiin myös toteuttamaan. Kaikki meni sujuvasti ilman turhia mutkia ja yllätyksiä, ja projektista kokonaisuudessaan jäi todella hyvä fiilis”, hän kertoo.

 

Kokemukset

Myös Blosiuksella lopputulokseen ollaan tyytyväisiä. Tilaan on helppo tuoda asiakkaita, kun yleisilme on raikas ja valoisa ja tuotteet on aseteltu edustavasti esille. Tervetuloa tutustumaan!

 

Mitä uusia tuulia myymäläsuunnittelun saralla?

”Ehdottomasti asiakaskokemuksen parantaminen ja Suomessa erityisen tärkeää on käytännönläheisyys. Suunnittelusta on tullut huomattavasti yksilöidympää, asiakkaan ja tilan tarpeet huomioivaa. Valaistuksesta on tullut kotoisampaa ja pehmeämpää ja akustiikkaan kiinnitetään huomattavasti aiempaa enemmän huomiota. On ilahduttavaa, että nykyään käytetään tosi paljon suunnittelijoita. Ammattilaisiin luotetaan ja arvostetaan sitä, että tilasta ja ratkaisuista saadaan toimiva kokonaisuus”, Sari kiteyttää.