kirjoittanut Jaakko Rosti, 16.1.2024
Remontti on useimmiten iso investointi – erityisesti, jos jotain menee pieleen, eikä vastuista ole sovittu etukäteen. Tyypillisesti remonteissa riidellään työn laadusta, aikatauluista sekä hinnoista. Lue, miten vältät remonttiriidat ja takaat onnistuneen remontin!
Huolellinen remonttikumppanin valinta ja hyvä suunnittelu suojelevat ylimääräisiltä huolilta sekä ikäviltä yllätyksiltä.
Huomioi ainakin seuraavat seikat ennen työn tilaamista:
Tyypillisesti remonteissa riidellään siitä, mitä on sovittu ja mihin hintaan. On erittäin yleistä, että kirjallista sopimusta ei tehdä lainkaan. Tällöin riitatilanteissa on lähes mahdoton selvittää, mitä on sovittu. Sopimus kannattaa tehdä aina kirjallisesti, vaikka kyseessä olisi pienikin remontti. Tarkasta, että sopimukseen on kirjattu kaikki, mitä on sovittu, ennemmin yksityiskohtaisesti kuin suurpiirteisesti.
Älä oleta mitään, kuten esimerkiksi, että urakoitsija kuljettaa jätteet pois työn edetessä ja remontin päätteeksi, vaan sovi kaikesta. Muista sisällyttää sopimukseen myös aikatauluun ja laskutukseen liittyvät seikat. Mikäli sovit urakoitsijan kanssa lisätöistä remontin jo ollessa käynnissä, pyydä päivitetty tai erillinen sopimus, jossa sovitut lisätyöt ovat mainittu.
Tarkista, että sopimuksessa on mainittu mm.
Varmista, että urakoitsija kuuluu arvonlisä-, ennakonperintä- sekä kaupparekisteriin. Huomaa, että ennakonperintärekisteriin kuuluminen on edellytys kotitalousvähennyksen saamiselle. Tarkista tilanne Patentti- ja rekisterihallituksen ja Verohallinnon yhteisestä YTJ-yritystietojärjestelmästä.
Voit myös tarkistaa urakoitsijan luottotiedot, jotka usein kertovat yrityksen luotettavuudesta ja vastuullisuudesta. Jos yrityksellä on monia isoja luottohäiriömerkintöjä, hälytyskellojen tulee soida, ja asiasta kannattaa kysyä suoraan urakoitsijalta.
Tiedustele urakotisijalta referenssejä tai tutki, onko niitä esitelty yrityksen verkkosivuilla. Mikäli yritys on toteuttanut useita vastaavanlaisia remontteja hyvällä jäljellä ja tyytyväisillä asiakkailla, on todennäköistä, että sinunkin remonttisi sujuu mainiosti.
Vaikka urakoitsija hoitaisi palvelun avaimet käteen -toimituksena, tavallisesti tilaajan vastuulla ovat seuraavat seikat:
Seuraa remontin etenemistä ja sovi urakoitsijan kanssa etukäteen käynneistä. Varsinkin isompien remonttien etenemistä kannattaa seurata aktiivisesti, jotta näet, että työ etenee aikataulussa ja laatu vastaa odotuksiasi. Kun puutut mahdollisiin epäkohtiin ajoissa, ne ovat useimmiten vaivattomampi ja nopeampi korjata ennen viimeistelyä, tai muiden remontin vaiheiden toteuttamista.
Remontista ei kannata maksaa etukäteen. Sovi urakoitsijan kanssa, että laskut maksetaan valmiista ja hyväksytystä työstä. Jos sovit maksueristä, sovi maksuaikataulu takapainotteiseksi, eli maksat ensimmäisen erän vasta työn valmistuttua.
Luottamus tilaajan ja toimittajan välillä on ensiarvoisen tärkeää remontin onnistumisen kannalta. Yksi Blosiuksen toiminnan lähtökohtia on tinkimätön luotettavuus, oli kyseessä remontin aikataulu, laatu tai laskutus. Jos suunnittelet kotiisi märkätilaremonttia, ota yhteyttä, ja keskustellaan remonttitarpeistasi tai pydä meidät ilmaiselle arviokäynnille!
Tutustu myös avaimet käteen tehtävään kylpyhuoneremonttiimme!
Jaakko Rosti
toimitusjohtaja, ins.
jaakko.rosti@blosius.fi